Saturday, December 7, 2013

VAPOR LOCK IN AIRPLANE FUEL SYSTEM.

                                          VAPOR   LOCK  IN  AIRPLANE  FUEL  SYSTEM.          


Fuel  is  necessary  for  running  an  airplane  engine.  Fuel  mixes  with  air  in  combustion  chamber  of  engine,  then  burns  and  produces  power.  This  fuel  in  combustion  chamber,  sprayed  in  atomized  form.  Fuel  system  of  engine  consists  of  fuel  tank,  fuel  lines,  engine  driven  pumps  etc.

Unfortunately ,  fuel  have  a tendency   to  vaporize  in  the  line  or  associated  fuel  system  for  one  or  more  operational  reason.  This  premature  vaporization  causes  the  restriction  of  fuel  flow  in  whole  fuel  system  and  vapor  lock  occurs.  This  is  a  dangerous  phenomena,  and  engine  may  stop  running  completely.

Reason  behind  vapor  lock  are  many,  like  fuel  temperature  rise,  turbulence  of  fuel  or  low  fuel  pressure.  Airplane  fly  at  high  altitude,  where  atmospheric  pressure  is  low,  this  tend  to  vaporize  the  fuel,  and  fuel  lines  get  vapor  locked.  Also  engine  heat  may  cause  fuel  line  heat up  and  fuel  get  vaporize.  For  fuel  turbulence,  it  mixes  with  air  in  fuel  tank ,  and  this  air  try  to  separate  from  fuel  in  sharp  bend  of  fuel  lines  or  in the  steep  rise  area  of  fuel  line.  This,  in  turn  create  air  pocket  in  lines,  and  flow  of fuel  partially  or  completely  restricted.


To  avoid  vapor  lock  several  measures  are  taken  by  engine  manufacturer  and  fuel  supplier.  Fuel  volatility   is    reduced  by  fuel  manufacturer  at the  time  of  fuel  production.  Engine  manufacturer  always  try  to  reduce  sharp  bend  and  steep  line  in  fuel  system ,  thus  reduces  vapor  pocket  formation.  Fuel  lines   always  design   to  keep   away  from   engine  heat  area.  If  fuel  in  the  system  kept  in  pressure,  it  reduces  the  tendency  of  vapor  lock,  so  booster  pump  is  used  in  the  system.  Booster  pump  keeps  the  pressure  on  fuel   line,  and  nullified  the  vapor  lock  in  system,  when  fuel  passes  through  engine  driven  pump,   this  system  passes  vapor  back  to  fuel  tank,  and  ultimately  releases  the  vapor   through  fuel  tank  vent,  to  atmosphere.     

No comments:

Post a Comment